טיפול בעלוקות כטיפול בכאב

טיפול בעלוקות כטיפול בכאב

טיפול בעלוקות

טיפול בעלוקות הוא שיטה נטורופתית וידועה מזה כאלפיים שנה. במהלך יונק הדם מפרישות העלוקות חומרים שונים בדם וברקמה. זה משמש לטיפול במחלות שונות, למשל דלקת וכאב.

בזמן היניקה, העלוקה משחררת רוק לפצע – והיא מכילה קוקטייל שלם של חומרים בעלי השפעה מרפאת.

Leeches – המונח "עלוקות" נגזר מהמילה היוונית echis, שפירושה משהו כמו נחש קטן – שייכים לקבוצת הגליות ונחשבים לקרובי משפחה מפותחים יותר של תולעי אדמה.

 

מתוך סך של 14 סוגים שונים של עלוקות, העלוקות הרפואיות ( Hirudo medicinalis ) והעלוקות ההונגריות ( Hirudo verbana ) משמשות בעיקרן טיפוליות והן מגדלות במיוחד למטרה זו.

 

כך עובד טיפול בעלוקה

העלוקה מוצצת דם על ידי חפירת פצע קטן בעור ונתקע. עם הרוק שלהם הם משחררים לפחות 30 חומרים שונים לדם ולרקמה. בין היתר, אלו פועלים נגד כאבים ודלקת – הם גם מעכבים את קרישת הדם . אחד החומרים הנוגדי קרישה הוא הירודין , אחר הוא קאלין . זה האחרון גורם לניקוי הפצע על ידי דימום עד 24 שעות, דבר השווה להקפאת דם עדינה .

 

בטיפול בעלוקה משתמשים בעיקר בחומרים הפעילים ברוק הטפילים. עם זאת, השפעות טיפוליות מיוחסות גם לגירוי לנשיכה ודימום לאחר נפילת העלוקה.

 

ההשפעה של טיפול בעלוקה זו מבוססת בעיקר על שני גורמים.

 

מצד אחד, הירודין שהוא

נוגד קרישה,

זרימת לימפה מאיצה,

אנטי-טרומבוטי ו

נוגד פרכוסים.

בנוסף יש נסיגת הדם: העלוקה מוצצת כעשרה עד 15 מיליליטר דם, כאשר שוב מתנקזים מהדימום המשני. ההשפעה של זה אמורה

בדרך כלל הקלה והרגעה,

טיהור וניקוי דם,

גם אנטי דלקתי

להיות נגד עווית.

כך עובד טיפול בעלוקה

לפני תחילת טיפול בעלוקה, המטפל מנקה תחילה את עור המטופל ואז מכניס מספר שונה של עלוקות. מספר העלוקות בהן נעשה שימוש תלוי בגיל המטופל, במצבו התזונתי ובתמונה הקלינית. גם תדירות השימוש המיועדת וגודל העלוקות ממלאות תפקיד.

 

ניתן להשתמש בילדים מקסימום בעלוקה אחת לשנה. כדי להבטיח שהחיות יתקנו את עצמן במקום הרצוי, הן מונחות על העור בכוס הפוכה.

 

עקיצת העלוקה אינה כואבת

עקיצת העלוקה אינה כואבת ישירות, מכיוון שלעלוקה בטבע אין כל אינטרס להבחין בה על ידי הקורבן. באופן קפדני, מדובר בתהליך ניסור: שלושה מוטות מסור בצורת כוכב, שכל אחת עם כ -80 שיניים פחמימות, ממהרות את דרכן בעור כדי להגיע לדם. ישנם פתחים בין השיניים הגליות שדרכן משתחרר רוק (רוק עלוקה).

 

עוקץ או משיכה נאים מתואר כאשר העלוקה זוכה לגישה למקור המזון שלה; זה ותנועות היניקה הקצביות הבאות מצביעים על כך שהנגיסה התרחשה ופעולת היניקה בפועל מתחילה.

 

טיפול בעלוקות דורש חדר שקט וחשוך למחצה. לא רק כדי להרפות את המטופל, אלא גם את העלוקות, הרגישות ללחץ. בעלי חיים לחוצים מעלים את הסיכון לתופעות לוואי.

 

בדרך כלל לוקח בין 20 ל 90 דקות, לפעמים עד שלוש שעות, עד שהעלוקות מסיימות את הארוחה ונושרות מעצמן. אין להסיר אותם בכוח מכיוון שהלסת יכולה להשאיר בפצע ולגרום לדלקת.

 

ניתן להפריע את פעולת היניקה על ידי דקירה בחומץ, מלח או אלכוהול. בגלל החומר הפעיל קאלין, הפצע נשאר פתוח שמונה עד 24 שעות ומדמם בקלות. לפיכך יש צורך בהלבשה סטרילית.

 

שימוש בניתוחים פלסטיים

תחום אחד של יישומים לטיפול בעלוקה הוא ניתוח פלסטי, בעיקר לאחר השתלת האוזניים, האצבעות, אצבעות הרגליים או דפי העור, וכן ניתוחי טראומה להשבת זרימת הדם לאחר פגיעות עור וגפיים.

 

לאחר שתיל מחדש של גפיים או דפי עור, אספקת העורקים נקבעת מחדש במיקרו-כירורגית, אך הניקוז הוורידי גורם לקשיים. לוקח שבוע טוב לכלי הדם הקטנים ביותר, הנימים, להנבץ שוב מעצמם. במהלך תקופה זו, גודש בדם יכול להוביל לאספקת דם מספקת לנימי הדם. נמק רקמות , ולכן מותו רקמות יכול להיות תוצאה. באמצעות העלוקות הרפואיות ניתן למצוץ את הגודש הוורידי ולחסוך את הרקמה שמסביב.

 

 

 

טיפול בעלוקות כטיפול בכאב

טיפול בעלוקה הוא אחת מהשיטות שנקראות טיפול בניקוז ומשמש ברפואה אלטרנטיבית בתחומים רבים, במיוחד כאשר יש להגיע להקלה בכאב ולהפחתת קרישת הדם. ההליך משמש לעתים קרובות כאשר כל האפשרויות כבר מיצו ברפואה הקונבנציונאלית.

 

שני מחקרים בדקו את היעילות של טיפול בעלוקה לדלקת מפרקים ניוונית בברך . טיפול העלוקה היה עדיף על הטיפול המקובל בתרופות, הכאב פחת ברוב המשתתפים וההשפעה נמשכה עד שישה חודשים. מעקב IGeL של השירות הרפואי של חברות ביטוח הבריאות דירג את המחקרים כלא משמעותיים בגלל חולשות מתודולוגיות. לא ניתן לשלול אפקט פלצבו. בנוסף, לא ניתן להצהיר על השפעה ארוכת טווח. משמעות הדבר היא כי עבור המטופלים יש לשלם את הטיפול בעצמם.

 

רופאים שאינם רפואיים, רופאים מומחים ומרפאות משתמשים בטיפול בעלוקה, למשל, למחלות מפרקים כואבות כמו ארתרוזיס בברך, ארתרוזיס בקרסול ומחלות ראומטיות. מחלות אחרות הניתנות לטיפול באמצעות סוג זה של טיפול כוללות

 

שִׁגָדוֹן

שִׁגָרוֹן

כאבי עצבים

הפרעות ריפוי פצעים

הפרעות במחזור הדם

דליות , פלביטיס , תסמינים לאחר פקקת (תסמונת פוסט-תרומבוטית)

דַלֶקֶת הַגִיד

הרפס זוסטר

שיטת הטיפול אינה מתאימה לה

 

נטייה חמורה לדמם

זיהומים חריפים

דימום בבטן

הֵרָיוֹן

שימוש בו זמנית בנוגדי קרישה

מחלות כלי דם ( PAOD: תסמינים, שלבים וטיפול בכליאה לסירוגין , מחלות סוכרתיות ומחלות משניות )

סיכונים ותופעות לוואי של טיפול בעלוקה

תופעות הלוואי הנפוצות יותר של טיפול בעלוקות כוללות נפיחות קלה, חבורות וגירוד זמני באתר הנשיכה, כמו גם זרימת דם לקויה. הסיבה לכך עשויה להיות קוקטייל של חומרים פעילים שהעלוקה משחררת לפצע הנשיכה. כאמצעי מניעה, לכן מומלץ לנוח ולשתות הרבה ביום הטיפול.

 

זיהום פצע באתר הנשיכה מוזכר כתופעת לוואי נדירה, שלרוב ניתן לטפל באנטיביוטיקה. על מנת לשמור על סיכון זיהום נמוך ולפסול העברת מחלות, ניתן להשתמש בכרישות רק פעם אחת.

 

נצפו גם תגובות אלרגיות מוגבלות מקומית או דימום מוגבר או ממושך. זה האחרון צפוי במיוחד כאשר העלוקות מוחלות ישירות על הוריד, למשל לטיפול בדליות. זה הופך את הכרח להחיל תחבושת לחץ.

 

דילוג לתוכן